Daar wordt het woonrecht omgeschreven als ‘het recht om in vrede, veiligheid en waardigheid in een huis te wonen’. Het gaat dan niet alleen over een dak boven je hoofd, maar ook over betaalbaarheid, woonzekerheid, gelijke toegang tot huisvesting en medezeggenschap over je woonomstandigheden.
“Dakloosheid is een mensenrechtenschending
Dakloosheid tegengaan: drie manieren
“Dakloosheid wordt vaak nog gezien als zorgkwestie of sociaal probleem
Dakloosheid onder arbeidsmigranten kun je tegengaan door huisvesting los te koppelen van het arbeidscontract. De Tweede Kamer stemde begin dit jaar voor een scheiding van bed en baan, waardoor arbeidsmigranten voortaan een apart contract voor de huur en voor hun werk moeten krijgen. Daardoor verliezen ze bij ontslag niet direct hun onderdak. Die stemming moet nog wel leiden tot wetgeving.
“De overheid bezuinigt op de sociale huur vanuit het idee dat huisvesting zoveel mogelijk aan de markt moet worden overgelaten
Uiteraard zijn meer betaalbare woningen ook een manier om het recht op wonen te waarborgen. In Nederland is het aan woningcorporaties om te zorgen voor woningen voor mensen met een laag inkomen en mensen die extra zorg nodig hebben, zoals mensen die dakloos zijn of uit een zorginstelling komen. Maar de overheid bezuinigt sinds eind jaren 80 op die socialehuursector, vanuit het idee dat huisvesting zoveel mogelijk aan de markt moet worden overgelaten. Die ‘vermarkting’ was de aanleiding voor de verhuurderheffing in 2013; een belasting op sociale huurwoningen die leidde tot hogere huren, minder sociale huurwoningen en bezuinigingen op onderhoud.
“Steeds meer mensen kunnen niet kopen, maar komen ook niet in aanmerking voor sociale huur
Verder leidt het gentrificatiebeleid dat in Nederland in veel wijken gevoerd wordt, tot schending van het recht op wonen. Gentrificatie wil zeggen dat oude wijken worden ‘opgewaardeerd’ door mensen uit de middenklasse aan te trekken. Dat beleid brengt de beschikbaarheid van betaalbare woningen in gevaar. Dat bleek ook uit een officiële mededeling die de Speciale VN-Rapporteur voor Adequate Huisvesting in juni dit jaar aan het Rotterdamse stadsbestuur deed. Het plan om de betaalbare woningvoorraad tussen 2016 en 2030 met zo’n 13.500 woningen te verminderen kan volgens hem leiden tot een schending van het recht op huisvesting, omdat in Rotterdam relatief veel huishoudens in armoede leven en omdat er, net als in de rest van het land, nu al sprake is van woningnood en hoge dakloosheid.
“Het opkopen van huurwoningen door beleggers is een bedreiging van de betaalbaarheid
Een van effectievere de manieren om woonrecht te waarborgen is het tegengaan van de zogenaamde ‘financialisering’ van huisvesting. Huisvesting wordt steeds meer aan de markt gelaten, zonder al te veel regulering. Omdat beleggers vooral voor de winst gaan, is het opkopen van huurwoningen door beleggers een bedreiging van de betaalbaarheid en woonzekerheid van huurders. Vanuit het woonrecht bezien moeten overheden die beleggers regels opleggen om te voorkomen dat huizen die dienen als investering een negatieve invloed hebben op het recht op een geschikte en betaalbare woning. Door de invoering van tijdelijke huurcontracten in 2016, waardoor verhuurders elke twee jaar de huurder op straat kan zetten, komt ook het aspect van de woonzekerheid in het gedrang.
“Berlijnse actievoerders dwongen onteigening van grote private verhuurders af
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand