Babs Gons Beeld: Angela Tellier

‘Ze wilden me vooral spreken over een andere zwarte vrouw’

Babs Gons werd overspoeld met verzoekjes om commentaar te geven op #Gorman-gate. Maar de spoken word-frontvrouw van het eerste uur laat liever haar werk spreken. Over de absurde framing en eisen van zwarte vrouwen bijvoorbeeld. Luister naar haar gedicht: ‘Zou je woensdag zwart willen zijn?’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
“Er werd me een paar jaar geleden gevraagd iets te schrijven rond het thema ‘woede’ en toen kwam deze tekst eruit”, vertelt Gons, die pas werd benoemd tot boekenweekdichter van 2021, over het gedicht dat is opgenomen in haar nieuwe bundel Doe het toch maar.

“Het is eigenlijk een montage van de framing die regelmatig plaatsvindt rond mensen zoals ik. Soms is het heel onduidelijk in welke rol je wordt geduwd als je gevraagd wordt deel te nemen aan een evenement. Sta je daar op het podium weer eens de enige vrouw te zijn, de enige persoon van kleur, of beide? Zodat de organisatie die je heeft uitgenodigd van diversiteit kan spreken? Of ben je daar omdat je een goede performer bent? Soms is de framing van ‘de zwarte vrouw’ heel subtiel, dan weer heel expliciet. Soms pijnlijk en hilarisch tegelijk. Dat wilde ik met deze tekst inzichtelijk maken.”

Bron: www.youtube.com
Babs Gons is schrijver, (spoken word) performer, Parool-columnist, theatermaker, host en docent. In 2018 ontving ze de Black Achievement Award in de categorie Kunst en Cultuur voor haar jarenlange werk in de culturele sector. In 2019 verscheen haar boek HARDOP, waarin ze achttien toonaangevende spoken word-performers voor het voetlicht brengt. In mei 2021 verschijnt haar nieuwe dichtbundel Doe het toch maar, waar ook ‘Zou je woensdag zwart willen zijn’ in is opgenomen. Speciaal voor OneWorld nam Gons dit gedicht op.
“Dit stuk is geen vingerwijzen, ik kies er zelf voor om op bepaalde podia te staan. Onder meer omdat ik vind dat we een ander beeld van de wereld moeten neerzetten, inclusiever. De ogen van de mensen moeten wennen aan meer vrouwen en mensen van kleur die zichtbaar zijn. Tegelijk wilde ik laten zien hoe absurd je soms wordt benaderd door organisaties.”

Ironisch genoeg kreeg ze afgelopen week een flinke dosis van die framing voor haar kiezen tijdens de ophef rond de Nederlandse vertaling van de bundel van Amanda Gorman. De Afro-Amerikaanse supersterdichter Gorman werd in één klap wereldberoemd nadat ze een gedicht had voorgedragen bij de inauguratie van president Joe Biden. De witte bestsellerauteur Marieke Lucas Rijneveld kreeg de eer toegekend om het boek naar het Nederlands te vertalen: volgens velen een foute keuze van uitgeverij Meulenhoff omdat Rijneveld geen vertaler is, naar eigen zeggen een slechte beheersing heeft van de Engelse taal en bovendien de specifiek Afro-Amerikaanse ervaringen, centraal in Gormans werk, niet kent.

Het is bizar om constant je naam te zien langskomen terwijl je zelf niet deelneemt aan dit verhitte debat

Gons werd door media vervolgens platgebeld om haar mening te geven. “Ik werd daar heel ongemakkelijk van, omdat ik veel werd genoemd: ‘Waarom is Babs Gons niet voor de vertaling gevraagd?’, waardoor vervolgens alle media op me af kwamen. Die vermeldingen waren goedbedoeld, maar het is bizar om constant je naam te zien langskomen terwijl je zelf niet deelneemt aan dit verhitte debat. Daardoor kreeg ik het gevoel dat ik midden op de Dam stond en mensen riepen: doe je T-shirt omhoog! Het werd obsceen. Ik ben sowieso niet van het meningencircus. Ik verwerk dingen in mijn poëzie. Spoken word is mijn podium om zaken aan te kaarten.

Extra zuur was het dat alle mediaverzoeken kwamen juist op het moment dat Gons door de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) was benoemd tot boekenweekdichter van 2021. “Dat ik op zo’n moment alleen maar belletjes krijg over Gorman en de pers niet geïnteresseerd was mijn werk, is exemplarisch en eigenlijk waar het gedicht ‘Zou je woensdag zwart willen zijn’ over gaat. Ze wilden me niet spreken over mijn werk, maar het ging over iemand anders. Dan ben je zichtbaar maar eigenlijk toch weer onzichtbaar. Wat wel mooi is, is dat veel mensen bezig zijn met mijn werk. Dat vind ik belangrijk, dat het werk rondreist, de weg naar de mensen vindt. En dat het uitnodigt tot een dialoog of een bepaald inzicht, niet tot een verhit debat in de media waar alleen maar verliezers uitkomen.”

Wat is misogynoir en hoe herken je het?

'Witte fragiliteit bestaat niet'

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons