‘Zeven vinkjes’? Deze vrouwen van kleur schreven daar (allang) over

In zijn boek De zeven vinkjes – over zijn privileges als witte hetero man – bouwt journalist Joris Luyendijk op de theorieën van vrouwen van kleur. Waarom niet gewoon hún boeken lezen? Munganyende Hélène Christelle doet je zeven leestips cadeau.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De zwarte Amerikaanse hoogleraar rechten Kimberlé Crenshaw bedacht in 1989 het woord ‘intersectionaliteit’. Zij gebruikte het om haar studenten en collega’s duidelijk te maken hoe ras, etniciteit, klasse, gender en andere individuele kenmerken van een persoon elkaar kunnen ‘kruisen’ (intersectie betekent kruispunt) en zo iemands maatschappelijke positie beïnvloeden.

Dit zijn de vergeten feministische stemmen die je moet kennen

Crenshaw werd voor haar theorie geïnspireerd door het boek All the Women Are White, All the Men Are Black, But Some of Us Are Brave (1982). Hoewel de term ‘intersectionaliteit’ en de gedachte erachter in het afgelopen decennium in feministische kringen heel bekend werd, is de herkomst van het woord veelvoudig uitgewist. Dit zijn de vergeten feministische stemmen en intersectionele pioniers die je moet kennen.

Oyèrónkẹ́ Oyěwùmí – The Invention of Women (1997)

Beeld: University of Minnesota Press
Making an African Sense of Western Gender Discourses

Oyèrónkẹ́ Oyěwùmí is een Nigeriaanse genderwetenschapper en hoogleraar sociologie. Haar werk biedt een Afrikaans perspectief op intersectioneel feminisme. Hoewel intersectioneel feminisme de ervaringen van zwarte vrouwen en vrouwen van kleur centraal stelt, is het feministische perspectief van de vrouwen die de term als eerste gebruikten westers. In The Invention of Women schrijft Oyěwùmí dat gender een westerse uitvinding is die in het pre-koloniale Yorubaland in West-Afrika, waar Oyěwùmí woont, niet bestond. Zelfs de categorie ‘vrouw’ ziet Oyěwùmí als een uitvinding van westerlingen die mensen reduceert tot lichaam en geslacht. Oyěwùmí onderzocht en schreef over dit ontbrekende Afrikaanse perspectief in het feminisme, in een poging om het feminisme zoals we het kennen aan te vullen met niet-westerse perspectieven.

Gender is een westerse uitvinding

bell hooks – All About Love (2000)

Beeld: HarperCollins Publishers Inc
Dat de legendarische feministische auteur bell hooks (1952-2021)1 eind 2021 overleed, was een klap voor de feministische gemeenschap. hooks schreef in totaal meer dan veertig feministische boeken. Veel daarvan legden de basis voor intersectioneel denken en zijn feministische klassiekers geworden. Een van haar meest opvallende publicaties is All About Love: New Visions uit 2000. In All About Love bekijkt hooks liefde in de de context van feminisme. Ze gaat op zoek naar een feministische definitie van liefde, een die vrij is van seksisme en patriarchale onderdrukking.

Zo combineert ze persoonlijke anekdotes over voormalige romantische relaties met een analyse van de manier waarop veelal mannelijke auteurs door de geschiedenis heen over liefde spraken. Ze zegt dat mannen zijn gesocialiseerd om de waarde en kracht van liefde te wantrouwen, terwijl vrouwen wordt geleerd om genoegen te nemen met onvervulde liefde. hooks herinnert lezers er niet alleen aan dat liefde nooit samen kan gaan met onderdrukking, maar herinnert ook de feministische beweging aan het belang van ware liefde. Zij stelt dat een feministisch leven ook een leven vol van liefde kan en zou moeten zijn.

Gloria Wekker, Nancy Jouwe en Maayke Botman – Caleidoscopische visies (2001)

Beeld: Koninklijk Instituut Voor de Tropen
Als oprichters van de historische zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwenbeweging (ZMV) in Nederland in de jaren 70, stelden drie pioniers van de feministische beweging in Nederland het boek Caleidoscopische visies (2001) samen. De theorieën in het boek kunnen worden gezien als voorlopers van het intersectionele denken in Nederland. Dr. Prof. Gloria Wekker, onderzoeker Maayke Botman en historica Nancy Jouwe laten in het boek zien wat ze bedoelen met ‘caleidoscopisch feminisme’: een feminisme dat zich spiegelt aan vrouwen van kleur en zwarte vrouwen en inclusief is aan de ervaring van recente migranten en vluchtelingenvrouwen.

Dit bewustzijn over een gedeelde solidariteit tussen vrouwen uit allerlei gemarginaliseerde groepen maakt het boek uniek binnen de Nederlandse feministische canon. De bundel gaat in zes hoofdstukken, geschreven door verschillende auteurs uit de ZMV-beweging, in op de impact van ZMV-vrouw in de literatuur, theater en film; de vraag welke identiteiten de witte feministische beweging en de Nederlandse maatschappij de vrouwen opleggen, en hoe ze zichzelf identificeren.

In de jaren 90 haalde Gloria Wekker ook de term ‘kruispuntdenken’ naar Nederland, naar analogie van de intersectionaliteitstheorie van haar collega Crenshaw.

Gloria Wekker en Nancy Jouwe reageren op de '7 vinkjes'

‘My feminism will be intersectional or it will be bullshit’

Wie opgroeit op het internet, weet hoeveel beroemde quotes rondgaan zonder dat mensen weten waar die vandaan komen. De in Amsterdam wonende Argentijnse Flavia Dzodan is een feministische schrijver, media-analist en cultuurcriticus en redacteur van de blog This Political Woman, waar ze onder meer schreef over de opkomst van alt-right, Big Data en de surveillancemaatschappij. Dzodan schreef in 2011 voor het eerst de quote ‘My feminism will be intersectional or it will be bullshit’ op de feministische blog Tiger Beatdown. In de jaren daarna is de quote en het gedachtegoed erachter een volledig eigen leven gaan leiden. Toen Ariana Grande in 2019 de quote tweette zonder credits, herinnerden twitteraars Grande eraan dat zwarte vrouwen en vrouwen van kleur achter het originele gedachtegoed zitten.

Fatima Mernissi – The Forgotten Queens of Islam (1994)

Beeld: Polity Press
Fatima Mernissi (1940-2015) was een Marokkaanse socioloog die door velen wordt gezien als een icoon van Noord-Afrikaans feminisme en een van de grondleggers van het islamitisch feminisme. Mernissi stelt dat heilige teksten uit de Koran verkeerd geïnterpreteerd worden om de religieuze en politieke motieven van patriarchale mannen te dienen.

In The Forgotten Queens of Islam vertelt Mernissi de verhalen van vijftien vergeten heldinnen uit de islamitische geschiedenis. Met haar boek bestrijdt ze de misvatting dat islamitische vrouwen afwezig zijn als politieke en gezaghebbende figuren te ontkrachten.

Sara Ahmed – Living a Feminist Life (2017)

Beeld: Duke University Press
Sara Ahmed is de Brits-Australische schrijver die de term ‘feminist killjoy’ bedacht als geuzennaam voor het leven als feminist. Gezien worden als iemand die de pret bederft is, zegt ze, de prijs die je betaalt voor een feministisch leven: ‘Zodra je een probleem blootlegt, wordt je zelf gezien als het probleem.’ Ahmed zegt dat de ‘feminist killjoy’ juist iemand is die ongemakkelijke, noodzakelijke waarheden uitspreekt. Een spelbreker zijn is essentieel, stelt ze: zonder ongehoorzame vrouwen zal de wereld nooit worden uitgedaagd om radicaal te veranderen.

Een van de opvallende gedachtes uit Ahmeds gedachtegoed is een zin over voorwaardelijke gastvrijheid, in het Westen voor migrantenvrouwen en breder genomen in de overwegend witte feministische beweging: ‘To be welcomed is to be positioned as the one who is not at home.’

Er worden nog steeds intersectionele boeken geschreven door vrouwen van kleur, zoals:

Zeba Blay – Carefree Black Girls (2021)

Beeld: St. Martin'S Griffin
A Celebration of Black Women in Popular Culture

In 2013 was de Ghanees-Amerikaanse schrijver en filmcriticus Zeba Blay de eerste persoon ooit die de hashtag #CareFreeBlackGirl gebruikte op Twitter. In haar gelijknamige boek uit 2021 stelt ze zichzelf vragen als ‘Hoe kunnen zwarte meisjes vrij zijn?’, ‘Waar moeten ze heen om vrijheid te vinden?’ en ‘Hoe kan die vrijheid ongedwongen en onverschrokken voelen?’

Carefree Black Girls is een verzameling essays en mijmeringen van de schrijver over historische en moderne #CareFreeBlackGirls. Van Lizzo tot Cardi B en Rosa Parks tot Josephine Baker. In haar debuut Carefree Black Girls beschrijft Blay ook hoe ze eigenlijk erg depressief was in de tijd dat ze de hashtag voor het eerst de wereld in slingerde. Ze legt uit hoe ze de hashtag gebruikte om haar verlangen te uiten naar een zorgeloos bestaan voor haarzelf, en zwarte vrouwen om haar heen. Blay stapt hiermee in een nieuwe feministische traditie die zich niet alleen richt tot strijd, maar ook tot genot. En die genot van gemarginaliseerde mensen claimt als vorm van verzet.

Liberté, Egalité, Beyoncé (2021)

Beeld: Uitgeverij Pluim
Toen Beyoncé in 2011 de hit ‘Who Run the World’ zong (gevolgd door het antwoord: ‘Girls!’), ontstond bij sommige feministische fans een misverstand. Zij dachten dat ’Beyoncé zei dat haar ervaring als zwarte vrouw in popcultuur universeel was. Maar dat de gevoeligheden van Beyoncé’s carrière gevormd zijn door haar ervaring als zwarte vrouw, bevestigt ze met haar meest recente werken: het album Lemonade (2016) en de muzikale film Black is King (2020).

Ter gelegenheid van Beyoncé’s veertigste verjaardag verscheen vorig jaar de bundel Liberté, Egalite, Beyoncé. Ik had de eer het boek samen te stellen. De bundel is het eerste boek in Nederland over de invloed van populaire cultuur op intersectioneel feminisme vanuit het perspectief van zwarte vrouwen. Elf zwarte vrouwelijke auteurs werpen in het boek hun blik op Beyoncé als bekritiseerd én geliefd popicoon en haar betekenis voor intersectioneel feminisme.

Munganyende organiseert dit voorjaar een boekenclub ter ere van haar favoriete feministische klassiekers. Aanmelden? Dat kan via bookclub@munganyende.nl!

Vijf queer films die ook achter de schermen queer zijn

'Witte identiteitspolitiek wordt nooit benoemd'

  1. hooks vernoemde zich naar haar overgrootmoeder, Bell Blair Hooks, maar schreef haar eigen naam met kleine letters om die niet af te laten leiden van haar boodschap. ↩︎

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons