De masterstudent rechten, politicus en activist is niet de enige die haar stem laat horen tijdens het kennismakingsbezoek van prinses Amalia aan de Caribische eilanden. “Maar wel de moedigste”, zegt een man buiten de aula, nadat ze door de beveiliging is afgevoerd. Ook op Bonaire, Curaçao, Sint Maarten en Sint-Eustatius is protest – maar nergens gebeurt dat op individuele titel, zoals bij Sint Jago.
“Ik dacht vroeger: wie is er nou zo stom om zich zo lang tot slaaf te laten maken?
“Ik heb zelf een lange weg van bewustwording van mijn geschiedenis afgelegd”, vertelt ze. “Ik ben dochter van een Bonairiaanse vader en mijn moeder is van Sint Maarten, maar ik ben op Curaçao geboren en in Nederland opgegroeid.” Daar zit Sint Jago op school tussen witte leeftijdgenootjes die trots zijn op hun geschiedenis, op hun voorouders en op de Gouden Eeuw. “Ik had een hekel aan mijn voorouders. Wie is er nou zo stom om zich zo lang tot slaaf te laten maken? Dezelfde reactie kreeg ik van mijn klasgenoten.”
Klap in het gezicht
In haar manifest voor de koning schrijft ze in dichtvorm: “Geen koninklijk excuus, maar wel een koninklijk bezoek, het zal onze mond niet zemen. Een schadeloosstelling in verhouding tot het misdrijf, is wat wij in het hier en nu claimen. Zonder wettelijke grondslag is dit weer een nekslag, de zoveelste klap in ons gezicht. Maar net als abolitionisme, dekolonisatie en Zwarte Piet, zijn wij deze strijd aan onze voorouders en nageslacht verplicht.”
Ze krijgt niet de kans het manifest aan de koning aan te bieden, omdat ze al tijdens het protestlied uit de zaal wordt gezet. “Van tevoren heb ik tegen mezelf gezegd dat ik het niet hóéf te doen. Ik heb bijna niemand op de hoogte gebracht van mijn plannen. Naast dat ik bang was dat mensen zouden gaan lekken, wilde ik ook kunnen kiezen om het niet te durven. Wel heb ik uit veiligheidsoverwegingen steun gezocht en gekregen van de leider van mijn politieke partij Pueblo Prome. Hij had een advocaat stand-by staan.”
“Wat mij overkomt is nooit zo erg zijn als wat mijn voorouders meemaakten
De reacties op het protest van Sint Jago zijn dan ook gemengd. De universiteit laat aan het Algemeen Dagblad weten dat het vertrouwen beschaamd is, omdat Sint Jago ‘zo’n belangrijk moment voor de universiteit gebruikt voor haar eigen agenda’. Maar net als de man die het moedig noemt, is er een grote groep mensen, zelfs parlementsleden uit Curaçao, die haar prijzen.
Geen aparte excuses
De actie van Sint Jago is nog moediger als je beseft dat Aruba zich niet per se verwant voelt met tot slaaf gemaakten. Een groot deel van de bevolking beschouwt zichzelf als afstammeling van de Arowakken, de oorspronkelijke bewoners en niet van tot slaaf gemaakte mensen. Maar door de diaspora van tot slaaf gemaakte inwoners van andere eilanden en de inter-eilandlijke relaties die dat tot gevolg had, hebben veel Caribische Nederlanders bloed van alle eilanden, zoals ook Sint Jago.
De koning lijkt na afloop van het speciale college wel sympathie te hebben voor Sint Jago. Hij zwaait vriendelijk en kijkt haar nog eens indringend aan. Maar aan NU.nl laat hij doorschemeren dat er geen aparte excuses van de koning zullen komen, omdat de excuses van Rutte in december 2022 namens de regering en dus ook namens hem zijn aangeboden.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand