Stijlvol Ghana: de kunst om van niets iets te maken
Als stijlantropoloog gelooft Carmen Hogenelst dat de manier waarop we ons stijlen en kleden een visuele expressie is van onze identiteit. ‘Het laat zien hoe we ons tot de wereld verhouden, waar we voor staan en waar we in geloven.’ In deze eerste blog licht ze drie Instagram accounts uit van Ghanese creatives. Ze laten stijltrends zien die ze in Accra observeerde: vintage, het Afrocentrisme en de kunst om van niets iets te maken.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
De creativiteit van kleding en stijl in West-Afrika inspireren mij. Ze vertellen verhalen die we niet vaak horen en zien in de Westerse samenleving als we spreken of schrijven over West-Afrika. Zo zijn verhalen over armoede en corruptie overal te lezen, terwijl de verhalen over de ‘agency’ van de mensen, de creativiteit en de rijkdom aan inventie weinig terug te vinden zijn in (inter)nationale media.”
Aangezien ik West Afrikaanse stijl inspirerend vind, onderzoek ik stijlitems – zoals stoffen- en accessoirestrends en ontwikkelingen – en schrijf ik erover. Als antropoloog duik ik in bestaande literatuur, ik observeer, spreek met mensen en bevraag ze.
Waar we in Nederland plat gezegd een zwarte blazer hebben voor tien verschillende gelegenheden is dat in West-Afrika geen optie. Ongeschreven regels over kleuren, silhoutten, materialen en prints voor bepaalde type gelegenheden, zijn bepalend voor de manier waarop mensen zich kleden. Hoe die geïnterpreteerd worden, is aan de drager. Dit resulteert in een enorme creativiteit aan self-styling, die ik geweldig vind. Wij hier kopen letterlijk de outfit die in het magazine staat uitgelicht, of van de paspop, daar handelt men veelal op basis van eigen smaak.
Kwame_Yesu
Kwame is een artiest. Zijn Instagram account staat vol met kleurrijke foto’s waarin hij zichzelf onderdompelt in een andere kleur of stijl, waarbij de nodige accessoires nooit ontbreken. Kwame draagt met name tweedehands kleding die hij op de Kantamanto markt koopt; een grote markt in Accra waar veel tweede (of derde, of vierde) hands kleding te koop is voor relatief weinig geld. Iedere week gaat hij in de vroege ochtenduren naar de markt om te kijken of er nieuwe interessante items zijn te vinden. Ook Kwame is, net zoals veel vintage liefhebbers in Nederland, opzoek naar dat ene item, zoals een opvallende herenring of een vintage sneaker; een item waardoor je er uniek uitziet. Een item die eigenlijk iedereen wil hebben. Dat hij die regelmatig weet te vinden kan je opmaken uit zijn stijlvolle foto’s.
Threadtribes
Threadedtribes: Mud-cloth uit Mali (zie foto hieronder) verwerkt tot kimono-style, oversized jasjes/vesten. De kledingstukken zijn met de hand gemaakt en uniek: er zijn er niet twee hetzelfde. Voor mij staat dit merk centraal voor het Afrocentrisme. Een beweging waarbij men meer en meer het Afrikaanse omarmt en uitdraagt; een movement waarbij men trots op de Afrikaanse roots is. In kleding uit zich dit door met name Afrikaanse stoffen en silhouetten te dragen, zoals kabba’s, Kente en de kleding van Threaded Tribes.
Awurama, de oprichtster van Threaded Tribes vond een mud-cloth op de markt in Accra en heeft er door een tailor een jasje van laten naaien. Omdat veel vrienden en kennissen er ook één wilden, is ze er meer gaan maken. Een hobby die is uitgegroeid tot een heus kledingmerk dat in diverse populaire conceptstores in Accra (zoals Elle Lokko) gekocht kan worden. Of gewoon online op haar site- waar ze ook naar Nederland verscheept…
Steloo
Steloolive is sound & fashion artist. Je herkent hem aan zijn waterpolomuts, een stijlitem dat hij altijd draagt in verschillende kleuren en prints. Steloo is bekend als dj, waarbij hij zich vooral onderscheidt door zijn muziekgenre en zijn performance. Steloo draait elektronische (house)muziek; een genre die in Ghana niet bestond en niet populair was toen hij begon. In zijn performance krijgen gebruiksvoorwerpen een nieuwe betekenis en een nieuwe bestemming. Hij treedt bijvoorbeeld op met grote installaties die hij aan zichzelf vastbindt of draagt prikkeldraad als ketting. Hij wil een nieuw imago geven aan dj’s, want hij gelooft dat er in Ghana een stereotyperende gedachte over dj’s heerst; men ziet het niet als serieuze professie en denkt dat je er financieel niet van kan rondkomen. Dat het Steloo wel lukt laat zijn succes zien: afgelopen maanden heeft hij in diverse landen, zoals Duitsland en Oostenrijk opgetreden.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden