Achtergrond

Verantwoorde modemerken met de billen bloot

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Fair Wear Foundation maakt openbaar wat jouw favoriete kledingmerk doet om het werken in kledingfabrieken in landen als Birma, Bangladesh of India te verbeteren. Dat doen ze via het ‘Brand Performance Checks’-systeem. Daarin staan ook de successen die een merk boekt in zijn streven naar verbetering.
Het gaat dan wel om modemerken die lid zijn van de Fair Wear Foundation; die maken zich al sterk voor een verantwoorde kledingproductie. Dat zijn onder andere Filippa K, Kuiychi, Suit Supply, en minder bekende als De Berkel, Continental Clothing en Scorett. De eerste rapporten staan sinds 10 juli online.

Leader of Good?
Hoe werkt het? FairWear.org publiceert van ieder merk een rapport over wat het kledingmerk precies doet voor betere arbeidsomstandigheden. Op basis daarvan krijgt het kledingmerk het predicaat Leader, Good of Needs Improvement, en kan de Fair Wear Foundation ook adviezen geven. Als een merk te weinig verbetering laat zien, verliest het zijn lidmaatschap.

Beoordeling
Het modemerk krijgt een beoordeling volgens een aantal criteria, bijvoorbeeld: heeft het bedrijf een stabiele zakelijke relatie met de toeleverancier, liefst van tenminste vijf jaar? Dat is belangrijk, want een onderneming die al een paar jaar samenwerkt met een fabriek is meer geneigd te investeren in een goede werkplek dan wanneer die onderneming snel van productielocatie wisselt.

Werkdag
Andere criteria: spant het merk zich ervoor in dat arbeiders een redelijke werkdag hebben en niet veertien uur achtereen moeten werken, werkt het merk toe naar

Wij weten in welke fabrieken onze merken kleren laten maken

betaling van het minimumloon, en betaalt het merk de toeleverancier op tijd? Ook: legt het merk niet een te hoge druk op een fabriek door in een laat stadium nog veranderingen aan kleding door te laten voeren en wijst het arbeiders op hun rechten

Controle
Maar hoe controleer je nou in die notoir ondoorzichtige kledingbranche of modemerken wel echt doen wat ze beweren? Lotte Schuurman van Fair Wear Foundation: “Wij werken hecht samen met onze merken; we hebben inzage in hun boeken en inkooppraktijken en controleren die elk jaar weer. Ook weten wij in welke fabrieken zij kleren laten maken; een voorwaarde voor het lidmaatschap van Fair Wear Foundation.”
Dat is ook meteen, stelt Schuurman, het verschil met Rank-a-Brand, een site die ook bedrijven op duurzaamheid beoordeelt, waaronder kledingmerken. “Zij baseren zich op informatie die publiekelijk toegankelijk is.”

Aandacht voor arbeiders
Na de grote fabrieksongelukken in Bangladesh en Pakistan is er veel aandacht gekomen voor het wel en wee van kledingarbeiders in deze en andere productielanden. Het verbeteren van de sector verloopt traag. Schuurman: “Maar kledingmerken kunnen wel invloed uitoefenen op hoe fabrieken werknemers behandelen. Dan heb je nog geen honderd procent garantie dat alle goede voornemens worden uitgevoerd. Maar het is een stapje in de goede richting, en het ‘Brand Performance Checks’-systeem helpt daaraan mee.”

Foto: Flickr/Creative Commons/Jelle Prins

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons