‘’Wist je dat Nederlanders jaarlijks een miljard babyluiers weggooien. Heel wat meer dan de Vlamingen, want die kunnen maar moeilijk begrijpen dat Nederlanders kinderen zo lang in een luier laten rondlopen.’’ – Zaken die je raken
Problemen zien als opportunity
Gelukkig zien sociaal ondernemers deze problemen juist als een kans. Dat het begint bij delen zag Lena Fashion Library in. Hier kun je lenen van ‘opkomende designers, duurzame labels en de mooiste vintage’ voor een vast bedrag per maand. Maar ook het langer gebruiken van spullen is belangrijk. Een bekende in dit veld is natuurlijk het Amerikaanse Patagonia, dat het repareren van kleding aanmoedigt en op hun website uitlegt hoe je de levensduur van een kledingstuk kunt verlengen. Of kijk naar Loop.alife, een Nederlands bedrijf met een volledig circulaire collectie. Zij sorteren oude kleding op kleur, maken er garens van en toveren deze weer om tot nieuwe kledingstukken.
Op naar designed to last
Een ander probleem is de ‘designed to fail’ economie. Producenten zijn er namelijk bij gebaat om producten te maken die niet lang meegaan. ‘Werd techniek vroeger nog ingezet om nieuwe oplossingen te creëren, tegenwoordig zie je dat techniek wordt gebruikt om een probleem te creëren. Producten zijn designed to fail’, aldus Thomas Rau. Op naar ‘designed to last’ producten. Een onderneming die dat doet is Bundles. Hier lease je een Miele wasmachine, droger of afwasmachine en betaal je per wasbeurt. Bundles neemt ook het onderhoud voor zijn rekening. Een andere onderneming die een kans zag in het afvalprobleem is Afval Loont. Zij laten zien dat afval wel degelijk waarde heeft. Je kunt hier je afval inleveren (en je krijgt er nog geld voor ook) en Afval Loont scheidt het afval en verkoopt het weer door. Er zijn ook sociaal ondernemers die van afval iets nieuws maken, zoals Black Bear Carbon. Zij halen vervuilende roetdeeltjes (carbon black) uit autobanden en gebruiken deze vervolgens in nieuwe autobanden, plastics of de toner in je printer.
‘’Het vigerende economische systeem is zo sterk, onze gewoonten zijn zo diep ingeslepen, dat het de moed van de sociaal ondernemers nodig heeft om het te doorbreken.’’ – Harald Friedl, Circular Economy.
Meer voorbeelden
Maar er zijn nog veel meer ondernemingen die streven naar een circulaire economie, zoals NNOF, Peerby, Snappcar, cambio, Happy Kiddo, Bundles, Ahrend, Perfect Logistics, RotterZwam, Caffungi, GRO holland, Babylone Beer en Ioniqa. Benieuwd hoe zij dat doen, welke impact zij creëren en hoe jij kan helpen? Lees het vijfde hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!