Partnerbericht

Duurzaam ondernemen in de horeca

Hoe duurzamer de horeca-ondernemer des te groener de klanten. En aangezien deze doelgroep booming is, zijn er steeds meer ondernemers die hier het commerciële belang van inzien. Ook kunnen energiebesparende maatregelen je als horecaondernemer een hoop geld besparen.

Ondernemen met aandacht voor gezondheid, natuur en milieu is geen tijdelijke trend meer. Realistisch bekeken is het niet altijd het groene hart dat de ondernemer tot maatschappelijke beslissingen drijft. Vaak speelt het imago, subsidies, wetgeving of de portemonnee een belangrijker rol. Vanuit welke motivatie dan ook, duurzaam ondernemen biedt voordelen voor zowel de bedrijfsvoering als het milieu.

Informatieplicht energiebesparende maatregelen per 1 juli 2019
Grootverbruikers in de horeca waren al verplicht energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. Per 1 juli 2019 is er ook een wettelijke informatieplicht die vraagt voor deze datum te rapporteren over de getroffen maatregelen.

Toon daadkracht met deze duurzame tips voor horeca ondernemers
Ondernemen met een zo’n min mogelijke milieu-impact. Erover praten

is één ding maar er ook naar handelen is een tweede. Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken. Een paar tips op een rij:

1. Energiezuinig apparatuur
De meeste energie wordt doorgaans verbruikt in de keuken. Een duurzame aanpak begint bij de opstelling. Een energiezuinige koelkast naast een oven neerzetten is als dweilen met de kraan open. Maak slimme keuzes in de aanschaf en gebruik. Verouderde apparatuur zijn stiekeme energieslurpers. Vervanging kan gemiddeld binnen vijf jaar uit. Vergelijk voor aankoop het energiegebruik van uw keukenapparatuur. De investering van energiezuinig apparatuur heeft ook nog eens een fiscaal voordeel. Dat maakt drie keer een win: voor het milieu, een besparing op de investering én verlaging van energiekosten.

2. Quick-wins voor het besparen van energie en water

  • het vervangen van licht naar LED-verlichting (doorgaans terugverdiend binnen een jaar)
  • perlatoren op kranen in de toiletten (bespaart al snel 10 liter water per minuut)
  • verlichtingssensoren, bijvoorbeeld in het toilet of magazijn (binnen een paar maanden terug verdiend)
  • goede isolatie
  • een duurzame energieleverancier en gebruik van groen stroom
  • let op sluipverbruik van bijvoorbeeld drank-/snackapparaten of druppelende kranen
  • bewegingssensoren bij terrasverwarming. Of nog beter, vervang voor dekens op het terras.

 3. Denk ook aan:

  • inkoop van biologische-, fairtrade- en lokale producten
  • verminderen en scheiden van afval. Wat afval is voor de één, is gebruiksmateriaal voor de ander (bijvoorbeeld koffiedrab waar oesterzwammen op gekweekt worden voor vegaburgers)
  • koppelen van je product aan Goede Doelen
  • aanbieden van veganistische maaltijden
  • serveren van kraanwater
  • vervangen van plastic rietjes door een versie van metaal, bamboe, riet of bucatini (dikke pastastengels)
  • een doggybag voor gasten
  • zaken doen met organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Bijvoorbeeld partners van MVO Nederland zoals Hakvoort Professional.

Zo binnen zo buiten
Het imago is een belangrijke trigger voor duurzaam ondernemen. Dit vraagt naast besparende maatregelen ook om een verandering van binnenuit de organisatie. Denk hierbij aan de omgang met klanten en omwonenden maar ook het gedrag van medewerkers, zoals bijvoorbeeld het onnodig aanlaten staan van licht, verwarming of apparatuur. Een gesprek tussen medewerkers terwijl de kraan of koelkast open staat geeft niet bepaald een groene indruk. Stimuleer gasten op een creatieve manier tot bijvoorbeeld hergebruik van handdoeken of zuinigheid met water. Een organisatie zonder duurzame identiteit (het beeld dat ze vanzichzelf hebben) zal lastig een groen imago krijgen. De huidige consument prikt hier steeds sneller doorheen. En gelukkig maar, want zo blijven organisaties gemotiveerd voor een duurzame bedrijfsvoering.

Dit artikel is tot stand gekomen door Green Ads.