Partnerbericht

Heineken, Philips en co hijsen duurzame vlag

Samen met honderden organisaties en gemeenten hijsen multinationals op 24 en 25 september – de zesde verjaardag van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) – de duurzame vlag.

De maatschappij vraagt het nieuwe kabinet om duidelijke duurzaamheidsdoelen op de lange termijn. Dat zal op 24 en 25 september nog maar eens blijken, wanneer over het hele land meer dan duizend bedrijven, gemeenten en organisaties de SDG-vlag hijsen.

Die Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen vormen een gezamenlijk masterplan richting een duurzaam 2030, met als gedachte dat alles onderling verbonden is. Zonder inclusief onderwijs geen innovatie. Zonder biodiversiteit, geen veerkracht.

De doelen zijn breed omarmd. In april dit jaar riepen acht Nederlandse multinationals, waaronder Unilever, KLM en Philips, op om de SDG’s op te nemen in het regeerakkoord. Die bedrijven hijsen nu opnieuw de duurzame vlag om hun statement kracht bij te zetten.

Ook lokale besturen zijn aan boord. Nederland telt intussen meer dan honderd ‘Global Goals’-gemeenten, die de SDG’s op lokaal niveau implementeren. In al die gemeentes zal de SDG-vlag op 24 en 25 september wapperen, net als bij honderden MKB’ers, scholen, bibliotheken en NGO’s. En ook de overheid zelf doe mee: verschillende ministeries en buitenlandse posten hijsen de SDG-vlag.

Het statement van de vlaggenhijsers aan het nieuwe kabinet is duidelijk: het is intussen meer dan hoog tijd om duurzaamheid écht te gaan integreren in het nieuwe beleid.

Daarvoor zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelen het meest geschikt. Die zijn internationaal erkend en nog belangrijker: premier Rutte sprak in 2015 op de VN-top in New York namens geheel Nederland af om de SDG’s te halen. Zes jaar later zijn ze nog steeds niet omgezet in beleid.

Deelnemers aan de vlaggenactie doen meer dan zomaar een vlag hijsen. Ze grijpen het moment aan om binnen de eigen organisatie duurzaamheid op de agenda te zetten: door een speech, een workshop of een prijsuitreiking. De vlaggencampagne valt bovendien samen met de SDG Action Day, het grootste jaarlijkse event rondom de Duurzame Ontwikkelingsdoelen in Nederland.

Het gaat om de tweede editie van de vlaggenactie, geïnitieerd door SDG Nederland, Global Compact Network Netherlands, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Rijksoverheid. De vlaggen werden geproduceerd in Nederland en op gerecycled PET-materiaal.

Alle info op www.sdgvlaggenactie.nl.