Partnerbericht

Jongerencampagne over eerlijke kleding

Shoppen is leuker als de kleding die jij koopt eerlijk gemaakt is. Daarom starten CNV Jongeren en CNV Internationaal gezamenlijke de online campagne Allesheeftzijnprijs.

Voorzitter Anneke Westerlaken van CNV Internationaal: “Eerlijk betekent dat de mensen die jouw kleding maken dat op een veilige manier kunnen doen en een eerlijk loon krijgen. En dat ze inspraak hebben en lid kunnen worden van een vakbond die voor hun belangen opkomt.”

Voorzitter Justine Feitsma van CNV Jongeren: “Veel jongeren willen wel bewust winkelen, maar gaan er vanuit dat dit vast heel duur is. Dat blijkt ook uit eerder onderzoek van CNV Internationaal. Met deze campagne willen we laten zien dat eerlijke kleding niet altijd duur hoeft te zijn en willen we praktische tips aan jongeren geven over hoe ze eerlijke kleding kunnen kopen.”

Voorzitter Anneke Westerlaken van CNV Internationaal vult aan: “Er werken veel jongeren in de textielindustrie in Azië, vaak onder slechte omstandigheden en voor een laag loon. Steeds meer merken willen dit anders en kiezen voor verantwoord ondernemen. Door kleding te kopen die eerlijk wordt gemaakt, kunnen jongeren hier heel direct iets doen voor jongeren daar.”

Feitsma: “Met de tips voor een eerlijke kledingkast kan je heel eenvoudig kijken hoe je zelf wat kan doen. En zoals de campagne zegt: Trots zijn op je eerlijke kleding kost niets.”