Waarom Media4Women?
Gedurende de campagne komen (media)organisaties en mensen van over de hele wereld in actie en laten ze hun solidariteit zien met vrouwen in de media. Vrouwen verdienen gelijke rechten en gelijke kansen, en de media heeft de macht en de verantwoordelijkheid om te werken aan gelijke representatie van vrouwen in en door de media, om zo het goede voorbeeld te geven voor de generaties na ons!
Waarom data monitoren?
Larissa Buschmann, Programma Coordinator Gender & Media bij Free Press Unlimited, over het belang van het monitoren van data: “Het monitoren van de content van media op gender representatie is een cruciale eerste stap om de (on)zichtbaarheid van vrouwen in de media aan te kaarten en te werken aan gendergelijkheid.”
“Het monitoren van content is een cruciale eerste stap om de (on)zichtbaarheid van vrouwen in de media aan te kaarten.
Doe mee!
Wat jij kunt doen:
- Houd onze website en social media in de gaten om al onze posts tijdens de campagne te lezen, liken en delen;
- Kaart het onderwerp op je eigen social media accounts aan om te laten zien dat gendergelijkheid in de media belangrijk voor je is. En vergeet hierbij niet de hashtag #M4W2021 toe te voegen;
- Deel je eigen ervaringen met data over gender(on)gelijkheid in de media, en media monitoring;
- Monitor de media. Zie je problematische genderstereotypen, worden vrouwen buiten spel gezet of wordt er een verkeerd beeld van vrouwen geschetst? Zeg er wat van.
- Ken de cijfers! Eis jouw plek op in de media! Be the change!
“Slechts 24 procent van de mensen die in de krant, op televisie of op de radio komen is vrouw.
Wat zegt de data?
- Slechts 24 procent van de mensen die in de krant, op televisie of op de radio komen is vrouw;
- 81% procent van de experts die geïnterviewd worden is man;
- Slechts 37% van de verhalen in kranten, televisie en radio uitzendingen zijn gemaakt door vrouwen, deze statistiek is al een decennium lang onveranderd gebleven.
*Report Global Media Monitoring Project 2015. De resultaten van 2020 worden in mei 2021 gepubliceerd.