Ik denk dat wij een grote inhaalslag gaan maken. Wij merken dat er steeds meer mensen zijn die in actie komen en dat zal zich uiten in méér duurzame opwek.
Het is van belang om een goede mix van duurzame energiebronnen te kiezen. In de nacht schijnt de zon niet, maar dan verbruiken we wél elektriciteit. Het waait gelukkig wel in de nacht en met windturbines kunnen we dan elektriciteit opwekken. Ik zou daarom kiezen voor een grote mix aan duurzame opwek, zodat we zo min mogelijk terug moeten vallen op gascentrales. Je moet dus ook denken aan biovergisters en afvalcentrales.
Ik verwacht dat mensen zich ervan bewust worden dat er goede én slechte momenten zijn om elektriciteit te verbruiken. Een bewuste burger verbruikt nu hoogstens Nederlandse groene stroom, maar dat is stroom met een label (GvO) dat bewijst dat er het afgelopen jaar groene stroom is opgewekt. Het komt voor dat die burger elektriciteit verbruikt op een moment dat er piekvraag is. En dan weet je zeker dat alle vervuilende centrales volle bak aanstaan om jouw kWh, en die van anderen, op te wekken. Dat is niet duurzaam! Ik ben daarom een groot voorstander van “demand response”: het verplaatsen van verbruik naar momenten dat het aanbod van duurzame energie groot is. Voor burgers is dat misschien moeilijk, maar veel bedrijven hebben processen die gestuurd kunnen worden op het duurzame aanbod van elektriciteit.
Wij vinden de initiatieven van Vrijopnaam natuurlijk heel erg leuk: eigen groene stroom, óók als je geen dak hebt. Sympathiek!
Mijn bedrijf E.D.Mij geeft klanten toegang tot de markt waar de elektriciteitsprijzen fluctueren. We faciliteren handel tussen verbruikers en duurzame producenten. En waar mogelijk optimaliseren wij het verbruik van klanten. Een aansprekend voorbeeld is Waternet. De gemalen van dat waterschap zorgen voor droge polders rond Amsterdam. Voor de juiste inzet van de gemalen, voorspellen we het aanbod van water, maar nu óók het aanbod van duurzame energie. Op basis van die data bedienen wij de gemalen. “Slim malen” noemen wij dat. We willen dat met veel meer klanten doen. Samen met een grote laadpalen exploitant (Pitpoint) gaan wij “Slim laden”. Gaaf toch?!