Deelvervoer
Een online bestelservice die met termen als ‘spectaculair circulair’ adverteert, is min of meer gedwongen om de producten zo energieneutraal mogelijk te vervoeren. Dat is een denkmechanisme van de consument, die zelf ook meer gaat nadenken over vervoer. De elektrische
lease auto wint aan terrein, er wordt weer aan carpoolen gedacht en er zijn initiatieven die autobezitters doen beseffen dat een eigen (dure) auto lang niet altijd nodig is. Pieter Pot kiest niet voor exclusief vervoer, maar geeft zijn statiegeldsysteem een extra duurzame draai door gebruik te maken van deelvervoer met optimale routes.
Decoratieve glazen potten
Juist dat statiegeldsysteem is waar hem de grootste kneep zit: de weggooiverpakking is verleden tijd als het aan de initiatiefnemers ligt. Ook in de manier waarop de etenswaren Pieter Pot bereiken, wordt dit idee zo goed mogelijk in acht genomen. Of het nu om koffiebonen, cashewnoten, chocolade, chips of paneermeel gaat: de etenswaren worden door het bedrijf besteld in (recyclebare) bulkverpakkingen en vervolgens verpakt in glazen potten die bij herinname worden gereinigd om weer een nieuw rondje richting klant te maken. Deze ouderwetse weckpotten maken hun terugkeer als decoratief item in menig keuken. Nog meer voordelen dus, voor wie van vintage houdt.
Interactie met en inspiratie van de consument
Pieter Pot staat zich er op voor het assortiment samen te stellen door de interactie met de klant gaande te houden. Via sociale media en andere kanalen wordt inspiratie opgedaan door aan nuttige tips gehoor te geven. Daarbij spelen aan duurzaamheid gelinkte woorden zoals ecologisch, diervriendelijk, fair trade, lokaal en seizoensgebonden een grote rol. Het doel is om uiteindelijk een volwaardige supermarkt te worden die grofweg hetzelfde assortiment heeft, maar dan met het grote verschil dat afnemers niet meer gedwongen zijn tot het scheiden van
boodschappen-afval.
Progressieve pioniers
Pieter Pot is zodoende een lust voor het duurzaam kijkende oog, en bovendien een oplossing die een probleem niet ‘snoeit’, maar bij de wortel aanpakt. Natuurlijk zijn er bedrijfsuitjes waar het opvissen van plastic een dankbare activiteit is, maar eigenlijk is het te zot voor woorden dat dit nodig is. Progressieve pioniers als Pieter Pot voldoen aan een vraag die er al lang is. We roepen het nog maar een keer in koor, omdat het zo’n fijne slogan is: Verpakkingen kunnen de pot op!