Partnerbericht

Quiet- & Climate Quitting; wat is het en waarom doen mensen het?

In deze tijd waarin werknemers steeds bewuster zijn van hun waarden én de impact van hun werk op de wereld, zien we nieuwe trends in de arbeidswereld. Twee opmerkelijke daarvan zijn ´Quiet Quitting´ en ´Climate Quitting´, oftewel ´stil ontslag´ en ´klimaat ontslag´. Dit werpt een interessant licht op hoe werknemers naar hun baan kijken en wat de invloed is van persoonlijke overtuigingen bij carrièrekeuzes.

Wat is ´bewust ontslag´?
De termen Quiet Quitting en Climate Quitting, kunnen het best omschreven worden als ´bewust ontslag´. En dan wordt niet bedoeld het jobhoppen voor een hoger salaris of een dikkere auto van de zaak. Vooral de jongste werkende generaties, kiezen steeds meer voor persoonlijke zingeving en het werken aan een betere wereld. En natuurlijk is hier een inkomen voor nodig, maar wel met een duidelijke verschuiving naar een werkplek met minder stress en duurzamere waarden.

Quiet Quitting: alleen doen waar je voor betaald wordt
Er zijn verschillende redenen waarom werknemers kiezen voor Quiet Quitting. Een belangrijke daarvan is een gebrek aan zingeving in het werk. Wat is de diepere ‘zin’ van het werk dat je doet, en is het je tijd en stress waard? Dit kan ervoor zorgen dat werknemers betrokkenheid bij het werk verliezen en de inzet verminderen, zonder expliciet ontslag te nemen. Oftewel, je doet alleen wat nodig is voor je maandelijkse salarisstrookje. Daar hoort overwerken, je mail in het weekend checken of een extra inzet voor een personeelsuitje dus niet bij. Met als hoofddoel het vinden van een betere balans tussen werk en privé. Waardoor meer tijd overblijft voor de zaken die er voor jou echt toe doen.

Climate Quitting: baan opzeggen wanneer werkgever niet duurzaam genoeg is
Climate Quitting is een nieuwere trend die nog een stapje verder gaat. Hierbij zeggen mensen hun baan op omdat ze vinden dat hun werkgever niet genoeg doet voor het klimaat. Ze willen liever ergens werken waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Soms kiezen ze voor bedrijven die zich helemaal richten op groene initiatieven, zoals banen in de hernieuwbare energie, het kweken van milieuvriendelijke gewassen en projecten die duurzaamheid stimuleren. Er zijn zelfs mensen die nog een stapje verder gaan. Deze ‘Climate Quitters’ stoppen met werken om zich volledig bezig te houden met klimaatactivisme.

Onderzoek dat recent is uitgevoerd, zoals de studie van KPMGi en die van Paul Polman, voormalig CEO van Unilever, laat zien dat veel mensen bereid zijn om ontslag te nemen bij bedrijven die niet sterk genoeg inzetten op ESG factoren (Environmental, Social, Governance). Vooral jongeren onder de 24 jaar zijn hierin opvallend: bijna één op de drie is bereid deze stap te zetten.

Bewuste werknemers en nieuwe carrièrewaarden
De huidige ontwikkelingen laten zien dat werknemers niet langer genoegen nemen met oppervlakkige carrières. Ze willen werken voor organisaties die hun waarden weerspiegelen en zich aantoonbaar inzetten voor een betere wereld. Dit daagt niet alleen werkgevers uit om te kunnen voldoen aan deze veranderende verwachtingen. Het heeft ook invloed op bemiddelaars tussen vraag en aanbod. Zo is het bijvoorbeeld veel belangrijker dat een headhunter, die verantwoordelijk is voor het vinden van de meest geschikte kandidaat van een functie, de veranderende dynamiek van de arbeidsmarkt goed begrijpt.

Een executive search bureau wordt een steeds belangrijker speler bij het vervullen van vacatures op hoog niveau. Organisaties willen leiders aantrekken die niet alleen de benodigde professionele vaardigheden hebben, maar ook resoneren met de bedrijfscultuur en waarden. Dit geeft een verschuiving van focus op het vinden van een topkandidaat op basis van hun professionele ervaring, naar persoonlijke en ethische overtuigingen.

Een bewuste en duurzame verschuiving op de arbeidsmarkt
Al met al ziet het er naar uit dat de veranderingen zorgen voor een positieve verschuiving in de manier waarop we werk benaderen. Met meer aandacht voor zowel persoonlijke als collectieve waarden. Van goede arbeidsvoorwaarden en een aantrekkelijk bonussysteem naar maatschappelijke betrokkenheid en milieuvriendelijke initiatieven. Dit zal naar verwachting zorgen voor meer transparantie in arbeidsrelaties, meer verantwoordelijkheid van werkgevers en een grotere nadruk op duurzaamheid.

Dit artikel is tot stand gekomen door GreenAds.