Continu worden lastiggevallen, zodra je de deur uitgaat. Het is voor veel vrouwen wereldwijd een dagelijkse werkelijkheid. Vandaag op de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen deelt RNW Media het verhaal van een jonge vrouw uit Syrië die dit elke dag weer doormaakt. In een videoboodschap moedigt ze andere vrouwen aan ook hun verhaal te vertellen. Want nog geen 40 procent van de vrouwen zoekt hulp na geweld te hebben meegemaakt.
Het is onderdeel van de zes maanden durende Instagram-campagne #MijnStoryVoorEenStory van RNW Media. Deze maand vraagt de campagne aandacht voor geweld tegen vrouwen en roept ze regeringen wereldwijd op om vrouwen te steunen en te beschermen wier rechten elke dag worden geschonden. Elke vrouw moet zich veilig genoeg voelen om hulp te zoeken. Dat is nu niet het geval. Volgens cijfers van de VN blijkt dat nog geen 40 procent van de vrouwen hulp zoekt. En als ze het doen is vooral de hulp van familie en vrienden en niet van officiële hulpinstanties zoals gezondheidsdiensten. Nog geen 10 procent van de vrouwen gaat naar de politie.
De onwil van vrouwen om hun ervaringen met seksuele intimidatie en geweld te delen vanwege de schaamte en het stigma eromheen, is een groot obstakel in de strijd tegen gender gerelateerd geweld. Dit geweld wordt zelden gemeld, daders blijven onbestraft en er heerst een cultuur van straffeloosheid omheen.
Een voorbeeld dat een overheid hier wel degelijk verandering kan brengen, laat Rotterdam zien. Die voerde het verbod op intimidatie op straat in, ook wel bekend als het sisverbod. 94 procent van de 1200 ondervraagde vrouwen tussen 18 en 45 jaar heeft in Rotterdam te maken gehad met intimidatie op straat en 87 procent van hen heeft dit nergens gemeld. Dit is een goed voorbeeld van waarom RNW Media met deze campagne vrouwen aanmoedigt om zich uit te spreken en om elkaar te steunen.
Geweld tegen vrouwen
Wereldwijd krijgt ruim één op de drie vrouwen te maken met zaken als seksuele intimidatie, verkrachting, huiselijk geweld tot gedwongen huwelijken en genitale verminking. Ook in Nederland is het probleem groot. 45 procent van de Nederlandse vrouwen heeft sinds hun 15de jaar ooit een vorm van fysiek of seksueel geweld meegemaakt. Het komt voor in alle lagen van de bevolking en er rust nog steeds een taboe op, omdat het er angst en schaamte bij komt kijken. Het geweld tegen vrouwen is het afgelopen jaar alleen maar gegroeid. Door de uitbraak van Covid-19 en bijbehorende lockdown zijn de omstandigheden waaraan vrouwen en meisjes worden blootgesteld alleen maar verergerd. Ineens moeten ze dag en nacht in hetzelfde huis doorbrengen met de partner, het familielid of de huisgenoot die hen mishandelt. Het wordt ook wel de schaduwpandemie genoemd.
Om daar aandacht voor te vragen hebben de Verenigde Naties 25 november uitgeroepen tot de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. De campagne wordt wereldwijd gecoördineerd door UN Women, de VN organisatie voor vrouwenrechten. Ook start vandaag de wereldwijde campagne 16 Days, zestien van activisme tegen gender gerelateerd geweld. In deze campagne hebben meerdere gemeenten in ons land vandaag belangrijke gebouwen oranje gekleurd om aandacht te vragen voor het probleem van geweld tegen vrouwen.
Online platforms
Ook wereldwijd doen de online platforms van RNW Media mee aan de campagne. Het tegengaan van problemen rond gender gerelateerd geweld met content en campagnes is vast onderdeel van hun werk. In China ondersteunt Justice4Her bijvoorbeeld vrouwelijke arbeidsmigranten en helpt ze hen met toegang tot steun en gerechtigheid. In Nigeria maakt Love Matters Naija deel uit van een groep maatschappelijke organisaties die samen pleiten voor meer concrete maatregelen om gender gerelateerd geweld in het land aan te pakken. 30 procent van de Nigeriaanse vrouwen tussen de 15 en 49 jaar heeft te maken gehad met seksueel misbruik en eerder dit jaar riepen gouverneurs van de 36 staten van Nigeria de noodtoestand af in het land als reactie op een golf van bijzonder gewelddadige verkrachtingen en aanslagen.
In de Democratische Republiek Congo kampen vrouwelijke universiteitsstudenten met het probleem van ‘seksueel overdraagbare punten’, oftewel betere cijfers in ruil voor seks. Het online platform Habari RDClanceerde een succesvolle landelijke campagne: #Univsansharcelement, universiteiten zonder intimidatie. In Burundi vestigde Yaga Burundi ondertussen de aandacht op een ander probleem waarmee vrouwelijke universiteitsstudenten te maken hebben: seksueel vernederende initiatierituelen. Het Benbere-platform in Mali belichtte de benarde situatie van meisjes die het slachtoffer zijn van verkrachting maar nergens terecht kunnen voor hulp.
In Libië werkt Huna Libya samen met het Bevolkingsfonds van de Verenigde Naties (UNFPA) om het bewustzijn van verschillende vormen van gender gerelateerd geweld te vergroten en de rechten van jonge vrouwen en meisjes te promoten.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden