Wij bouwen met creatieve nieuwkomers aan een duurzame en inclusieve toekomst!
Elke maand interviewt De Gezonde Stad een duurzame Amsterdamse koploper. Deze maand spreken we Jan Tap. Zij werkt voor Makers Unite. Een organisatie met een grote sociale missie. Samen met creatieve nieuwkomers produceren ze duurzame producten voor kleine ondernemingen en grote bedrijven zoals Unilever.
Makers Unite is een plek waar inclusiviteit en duurzaamheid samenkomt. Vluchtelingen krijgen hier de kans om zich klaar te stomen voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Binnen stages worden creatieve nieuwkomers gekoppeld aan commerciële partners. Na de stage worden ze onderdeel van de creatieve community van designers, artiesten en filmmakers. Deze community levert producten en diensten aan bedrijven. Er komen veel verschillende mensen op af. Sommige nieuwkomers komen uit het theater, anderen zijn architecten of graphic designers. Makers Unite werkt ook samen met een team van negen Syrische vluchtelingen. Ze krijgen ze de tools in handen om verder te kunnen gaan met waar ze goed in zijn. Jan Tap werkt voor deze organisatie en zet zich daarmee in voor een inclusieve en duurzame toekomst.
Hoe draag jij bij aan een duurzaam en gezond Amsterdam?
‘Voor mij is investeren en deelnemen aan duurzame initiatieven heel belangrijk. Dat doe ik op zakelijk vlak. Ik heb vijf jaar voor Rhumaa gewerkt. Dit is een duurzaam kledingmerk dat Afrikaanse artiesten promoot. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan voor Makers Unite. In de tussentijd heb ik een zoontje gekregen. Daarom is het voor mij op persoonlijk level heel belangrijk om te investeren in de toekomst. Ik wil dat mijn kind later ook nog een leuk leven kan hebben waarin hij gelukkig en gezond kan zijn. Initiatieven zoals Makers Unite moeten daarom een veel groter draagvlak krijgen.
Bij Makers Unite houd ik me bezig met alle samenwerkingen. Er komen veel verschillende mensen bij ons aankloppen: van kleine fashion labels tot Unilever. We zijn ooit begonnen met het upcyclen van life vests die aangespoeld waren in Lesbos. Hiervan maakten wij nieuwe producten zoals laptop cases en tote bags. Met deze actie wilden we aandacht vragen voor de vluchtelingencrisis. Dit initiatief is uitgebreid naar een heel creatief productiebureau. Nu maken we bijvoorbeeld ook duurzame kleding voor Ben & Jerry’s en Filling Pieces. We proberen veel producten te upcyclen. Dat betekent dat we bestaande materialen hergebruiken. Ik geloof heel erg in transparantie en eerlijkheid. Voor ons heeft Makers Unite een sociale en duurzame missie.’
Waar is jouw interesse voor duurzaamheid begonnen?
‘Voor mij is de duurzame weg een instinctief iets waar ik altijd voor kies. Dat is er denk ik ingeslopen bij mij. Ik vind het normaal en denk dat daar niet een andere optie in is. Ik heb op het Amsterdam Fashion Institute gestudeerd en heb altijd heel veel liefde gehad voor materialen en de natuurlijke eigenschappen daarvan. Als je leert over mode word je heel bewust van productieprocessen. Als ik in een winkel loop, wil ik graag weten waar alles vandaan komt, door wie het is gemaakt en wat er precies in zit. Ik wil weten wat ik koop. Binnen Makers Unite vind ik het heel leuk om bij te dragen aan het transparant maken van deze processen.’
Wat is jouw droom?
‘Ik hoop dat we met zijn allen meer waarde gaan hechten aan de producten die we al hebben. Vanmorgen was ik op bezoek bij Sympany. Een bedrijf dat elk jaar vele miljoenen kilo’s textiel inzamelt om te recyclen en te hergebruiken. Bij Sympany liggen dus balen vol met textiel die wij braaf in de kledingbak stoppen. Hier zitten nog hele goede en waardevolle items tussen die gerepareerd kunnen worden of een nieuwe bestemming kunnen vinden. We zouden minder weg moeten gooien en goed moeten kijken naar wat we kunnen doen met de dingen die we al hebben. Een reparatie of een kleine aanpassing kan ervoor zorgen dat iemand het product weer helemaal fantastisch vindt. Zelf ben ik heel erg van kleding repareren. Ik wil dat mijn kleren zo lang mogelijk meegaan en ik wil het niet weggooien omdat het kapot is. Mensen zeggen snel: ‘Een knoop aannaaien kan ik niet!’, maar het zijn zulke kleine praktische dingen. Iedereen kan leren autorijden, dan kan je ook je kleding repareren.’
“
Iedereen kan leren autorijden, dan kan je ook je kleding repareren.
Hoe ziet jouw ideale Amsterdam eruit?
‘Iedereen is een gewoontedier. Veel mensen zijn gewend om naar grote kledingwinkels te gaan. Ik vind het een goede ontwikkeling dat grote fashion warehouses zich verplicht voelen om te verduurzamen. Ze kijken bijvoorbeeld hoe ze met gerecyclede materialen kunnen gaan werken. Ze maken campagnes en hebben mooie beloftes. Ik vraag me wel af of al die beloftes waargemaakt gaan worden. Ik hoop dat dit niet alleen marketing is, maar ook in de productie wordt nageleefd. Dat is een grote uitdaging. In een ideaal Amsterdam zouden productieprocessen veel transparanter zijn. Zo kun je klanten een stukje educatie en bewustwording bijbrengen. De productie van Makers Unite draait in Amsterdam. Al onze partners en klanten kunnen altijd naar binnen lopen om te kijken hoe alles eraan toe gaat. Zo proberen wij heel open te zijn over onze duurzame en sociale doelen.’
Kunnen andere steden een voorbeeld nemen aan Amsterdam?
‘In Amsterdam hebben we veel creatieve koppen zitten. Ik denk dat in elke branche die in Amsterdam draait wel duurzame initiatieven te vinden zijn. Dat is een goede ontwikkeling. Makers Unite werkt bijvoorbeeld samen met de kunstsector. Via Fiction Factory kregen we doeken aangeleverd van een tentoonstelling in het Rijksmuseum. Die doeken konden wij gebruiken in het creative lab om bijvoorbeeld hangmatten van te maken. Dit is een leuke manier om te upcyclen. Er zijn ook mooie duurzame initiatieven te vinden buiten Amsterdam. Wij werken met veel verschillende partijen samen. Met Claudy Jongstra, een artiest, hebben we bijvoorbeeld de lijn van stropdassen ontwikkeld voor het personeel van Arriva. EE Labels heeft dit voor ons op duurzame wijze geweven. In de stropdassen zijn ook de aangespoelde life vests van vluchtelingen uit Lesbos verwerkt. Zowel binnen als buiten Amsterdam zijn er dus veel inspirerende initiatieven waarmee wij mooie samenwerkingen aangaan.’
Wat kan ik morgen doen om de stad groener, duurzamer of gezonder te maken?
‘Ik denk dat het goed is even stil te staan bij wat je al hebt. Mensen vergeten soms wat ze achterin de kast hebben liggen. Het is goed om creatief te gaan kijken wat je daar nog mee kan doen. Ook is het leuk om op zoek te gaan naar sociale en duurzame initiatieven. Probeer eerst even na te denken voordat je iets wil kopen en de gewone gebaande paden opgaat. Zelf vind ik het sociale aspect van duurzaamheid erg belangrijk. Het is goed om te kijken naar bedrijven die ook investeren in inclusiviteit en verantwoord ondernemen. De bedrijven waar wij mee samenwerken investeren direct in onze creative labs. Ze investeren in het supporten van nieuwkomers in Nederland. Neem dus niet alleen het duurzame, maar ook het sociale mee in je denkwijze en koopgedrag. Dat is belangrijk voor de generatie van morgen.’
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden