Marcel Beukeboom is het gezicht van het Nederlandse klimaatbeleid. Hij is overal waar over klimaat gesproken wordt, van internationale conferenties tot lokale bijeenkomsten. Deze keer in zijn blog: wordt de scheepvaart eindelijk minder vervuilend?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
De zestien grootste containerschepen ter wereld stoten samen net zoveel milieuvervuilende zwavel uit als alle auto’s bij elkaar. Als de scheepvaart een land zou zijn, zou het in de mondiale top tien staan qua uitstoot van broeikasgassen. Tegelijkertijd is de scheepvaart een onmisbare schakel in de internationale handel (per eenheid vervoerd product is het wel het meest efficiënt). Is de vervuiling door schepen tegen te gaan?
“
De scheepvaart is internationaal en daarom lastig aan het Parijsakkoord te houden
Het Akkoord van Parijs sluit geen enkele economische sector uit van de maatregelen die landen moeten nemen om de klimaatdoelstellingen te halen. Maar het internationale karakter van de scheepvaart (net als de luchtvaart) maakt de uitvoering daarvan lastig. De verantwoordelijkheid voor emissiereductie ligt daarom bij een gespecialiseerde VN-organisatie: de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Daarbinnen worden afspraken gemaakt en maatregelen getroffen die ervoor moeten zorgen dat ook de scheepvaart de klimaatdoelstellingen dichterbij brengt.
Op het IMO-hoofdkwartier is volgende week in dat kader een belangrijke vergadering: dan wordt de langetermijnstrategie vastgesteld. Je zou hopen dat daar wordt besloten dat de scheepvaart emissievrij wordt in de tweede helft van deze eeuw (conform het Parijsakkoord), en dus overstapt op andere brandstof. Maar de voortekenen zijn niet gunstig.
Ook in de scheepvaartsector zijn de behoudende krachten machtig. Landen die zelf groot zijn in de scheepvaart, hebben namelijk in de IMO veel invloed. Griekenland, Cyprus en Malta hebben bijvoorbeeld op papier een grote vloot en zodoende een belangrijke stem in de IMO. Dus hier geldt niet ‘de vervuiler betaalt’, maar ‘de vervuiler bepaalt’. Dat maakt het een stuk lastiger om een ambitieus Europees standpunt overeen te komen.
“
Het is niet ‘de vervuiler betaalt’, maar ‘de vervuiler bepaalt’
Landen als China en India roepen op hun beurt om een ‘gedifferentieerde’ benadering: de ontwikkelingslanden zouden ontzien moeten worden. En ook Brazilië opperde dat als ontwikkelde landen nu eens het voortouw zouden nemen met de stap naar minder uitstoot, de ontwikkelingslanden wat meer tijd zouden hebben. In veel sectoren zou zoiets redelijk lijken, maar in de scheepvaart liggen de verhoudingen anders: Panama en Liberia hebben de grootste vloot. De schatting is dat 75 procent van de broeikasgasuitstoot in de internationale scheepvaart komt van schepen met een vlag van een ontwikkelingsland.
Stijgende zeespiegel
Interessant om op te letten volgende week: de rol van de Marshall-eilanden bij de vergadering. Die eilandengroep staat namelijk op papier op nummer drie qua omvang van de vloot. Maar ze prijken tegelijkertijd hoog op de lijst van landen die als eerste zullen verdwijnen wanneer de zeespiegel verder stijgt. De eilandengroep draagt zelf flink bij aan vervuiling, maar heeft wel de Tony de Brum-verklaring ondertekend. Daarmee hebben ze verklaard dat ze het belangrijk vinden dat ook de scheepvaart zich aan het Parijsakkoord houdt. Dus dat kan interessant worden.
“
De Marshall-eilanden hebben op papier bijna de grootste vloot, maar verdwijnen ook als een van de eersten als de zeespiegel stijgt
En wat is de rol van de consument bij dit alles? Wanneer we die vraagstuk nog iets verder uitdiepen, komen we uit bij onze onstilbare honger naar spullen. Want dat is de ware reden waarom containerschepen de wereldzeeën bevaren. Denk daar nog eens aan bij de aanschaf van je volgende plastic paashaas.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden