Lithium supply is NOT a constraint on the production of electric vehicles
New Dutch PhD thesis gives new oxygen to this myth that will not die.
Let me show you why it's bollocks.
With quick explanations, pictures and links to ample evidence. pic.twitter.com/zrDFGWkZb2— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) January 13, 2019
Genoeg te winnen
Dat zit zo: de zogenaamde plug-in hybride auto’s kunnen maar een kort stukje – bijvoorbeeld 50 of 100 kilometer – rijden op de elektriciteit die ze ‘getankt’ hebben. Daarna schakelen ze over op een traditionele benzinemotor. Maar omdat de meeste ritten in Nederland kort zijn – gemiddeld 30 kilometer per dag – rijden ze met die kleine batterij dan toch het grootste deel van hun kilometers elektrisch.
Volledig elektrische auto’s stoten daarentegen helemaal geen broeikasgassen uit als ze rijden. Maar om een bruikbare actieradius – de afstand die je op een volle batterij kunt rijden – te hebben, moet een volledig elektrisch aangedreven auto een veel grotere batterij hebben. En die bevatten veel meer lithium.
Miedema betoogde dus dat, àls er een tekort zou ontstaan, het slimmer was een heleboel auto’s een beetje lithium te geven in plaats van een paar heel veel. En dat snijdt hout, beaamt ook Hoekstra, aangezien veruit de meeste ritjes die we maken minder dan 30 kilometer lang zijn.
Mythe of feit
Maar er is zat. Na de makkelijk winbare voorraden is er ook nog een aanzienlijke hoeveelheid lithium te winnen uit harde gesteentes, zo blijkt uit dit onderzoek van de United States Geological Survey (USGS).
De Groningse promovendus Miedema benadrukt dat hij beaamt dat er voldoende winbare lithium beschikbaar is, maar maakt zich zorgen over de productie van lithium. En aangezien de vraag naar lithium het afgelopen decennium geëxplodeerd is, is het zeker relevant om voorbereid te zijn op een eventueel tekort. Maar het lijkt aannemelijk dat een eventuele hapering in de groei van de productiecapaciteit van korte duur zou zijn.
Kader over kobalt
Veel zorgwekkender is de beschikbaarheid van een andere belangrijke component van lithiumbatterijen: kobalt. Dat zogeheten overgangsmetaal zit in lithiumbatterijen om ze veilig te maken. Het grote probleem is dat de winbare hoeveelheden eigenlijk alleen te vinden zijn in de binnenlanden van de Democratische Republiek Congo (DCR). Op zijn zachtst gezegd niet een van de meest stabiele landen ter wereld. De winning van kobalt gaat gepaard met uitbuiting, slavernij en moord en doodslag. En zolang de DCR een zwakke staat blijft, zullen de problemen nog wel blijven bestaan. Het beste nieuws is wellicht dat wetenschappers erin slagen om batterijen te maken waarvoor steeds minder kobalt nodig is. Maar de kobaltloze batterij is nog niet in productie genomen.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand